Friday, May 18, 2012

Day 03:Horas...Berastagi-Medan

bersambung lagi kita... ini kisah perjalanan Berastagi ke Medan kira destinasi terakhir lah nie. Pemandangan berastagi ke medan melalui perkampungan dan pekan-pekan kecil orang batak. Kat sinie bahasa batak dah bertukar dari "Horas" untuk batak kat Danau Toba tapi kat Berastagi dah tukar pada "menjuah-juah" pulak.

Dalam perjalanan bolelah kita nampak gunung simbayak, perjalanan ke Medan  mengambil masa 6 jam jugak.. tapi yang bestnya dalam perjalanan tu sempat jugak kita orang berenti makan durian kampung.. original tu orang yang jual tu kat depan rumah jer... pandai pulak tuan kedai pilih yang manis gula atau pun lemak2 manis semuanya betul harga sebiji durian RM8.. tempoyak pun dorang ada buat tapi kami tak berani la nak beli takut tak halal... hahahhhaa

kami sampai ke Medan jam 12.00 tgh perut pun dah berbunyik jer... so apa lagi pegi makanlah dulu sebelum ke tempat terakhir lawatan ke Istana Maimon. Kat restoran nie kami makan ikan bakar, ayam bakar, ulam dan gulai jering dan jugak tak tinggal air jus aslinya sedap tu....

Kalu pegi lawatan ke Istana Maimon masuk dikenakan bayaran sorang dlm 2000 rupiah jer... sejarahnya Raja nie berasal dari keturunan Melayu deli tapi Raja nie tinggal kat Medan. Sapa yang nak ambik gambar pakai baju diraja dan ddk atas kerusi raja bole aja... mmg dibenarkan... kira yang tinggal kat Istana tu mmg keturunan diRaja la... sekrang nie ada dalam 15 famili yang ddk kat istana nie..

Habis melawat Istana Maimon kita orang meronda pulak shoping complex Medan Mall, Pasar Pajak Ikan dan sekitarnya tak ada apa pun kami beli sekadar cuci2 mata jer la dan minum kat Dunkin Donut jer... kat Medan kita org ddk kat Hotel Garuda Plaza*** mmg tengah2 bandar betul pegi restoran makan kat depan hotel tu jer... order air teh o dorang mak aiii manisnya rasa cam lori gula tumpah jer....ehehehe

Lepas dinner terus serbu internat corner nak update FB sebab esok pagi2 lagi dah nak balik... flight jam 6.05 pagi tu... kena bangun awal kol 4.30pg dah nak ke airport....

Istana Maimon

Inilah Raja nya

terasa cam ada aura je jd Permaisuri satu hari nnti...kih..kih..kih..

esok hari di Medan... bertolak balik ke KL..saat yang ditunggu...